21 Kasım 2009 Cumartesi

Frekans Tablosu

Belirli amaçlar için toplanmış verileri anlamlı hale getirmenin değişik yolları vardır. Bunlar şöyle özetlenebilir:


a) Verileri sözel ifadelerle açıklama:

b) Verileri tablolar halinde düzenleme:

c) Verileri grafikle gösterme:

d) Veriler üzerinde hesaplamalar yaparak istatistiksel ölçüler bulma.

e) Yukarıdaki yollardan bir kaçını birlikte uygulama:

Sözü edilen yollardan hangilerinin kullanılacağı, toplanan verilerin durumuna ve kullanılma amaçlarına bağlıdır.

Verileri anlamlı hale getirmenin en kolay ve kullanışlı yollarından biri, bunları düzenleyerek tablolar haline getirmektir. Böyle bir düzenleme, verilerin bir çok özelliğini kolayca anlamamıza yardım eder ve hesaplarda kolaylık sağlar. İyi yorumlarız.

İstatistiksel verilerin oluşturduğu tablolara çoğu kez Frekans tablosu denir. Frekans tablosu ne gibi
 ölçümlerin gözlendiğini ve bunların her birinin tekrar sayısını, hangi ölçümlerin kaç birey tarafından alındığını gösterir.

Frekans tablosu düzenleme
Elimizde tablo 3-1 de gösterilen Ölçümlerin olduğunu düşünelim. Bu ölçümler 50 kişilik bir gruba verilen 100 soruluk bir testten alınan puanları göstermektedir. Örnek olarak bir sınavda kullanılan belirli bir testten alınan puanlar seçilmiştir. Çünkü,farklı alanlardaki okuyucular için böyle bir örneğin ortak olacağı düşünülmüştür. Benzeri örnekler başka alanlar için de oluşturulup ilgili işlemler aynen uygulanabilir.


Belirli amaçlar için toplanmış böyle sayısal bilgilere veri demiştik. Tablo 3-1’de görüldüğü gibi, yapılabilecek en basit işlem gözlemleri, en büyük puandan en küçük puana doğru sıralamaktır.









Tablo 3-1 ile 3-2 arasındaki tek fark, birinde puanların karışık, Öbüründe sıralı oluşudur. Tablo 3-2 ye baktığımız zaman bazı ölçümlerin tekrarlandığını görüyoruz. Örneğin, 96,86,80,77,75,65 ve 53 gibi puanların ikişer tane, 67'nin de üç tane olduğu görülüyor. Bu durumu da dikkate alarak tabloyu yeniden ve biraz farklı biçimde düzenleyebiliriz. Her puanın kaç defa tekrarlandığını (frekans=f) göstermek için tabloya yeni bir sütun ekler ve f leri puanlarla birlikte gösterirsek Tablo 3-3 elde edilir.




Tablo 3-3 de gösterilen puanlar hem sıralı olarak verilmiş,hem de her puanın kaç sefer tekrarlandığı f sütununda gösterilmiştir. Ancak, bir çok amaç için bu kadarı da yeterli değildir. Ayrıca,ölçüm sayısı büyüdükçe ve en büyük ve en küçük ölçümler arasındaki açıklık. arttıkça,böyle bir tablo hem kullanışsızdır hem de' anlaşılması zordur. Çünkü,bir tablodan anlam çıkarabilmek için, tabloyu bir uçtan öbürüne gözden geçirmek ve bazı karşılaştırmalar yapmak gerekir. Uzun tablolarda bunu yapabilmek zor bazen de olanaksızdır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder